Subframe demonteren / refurben

Deel hier je handigheden of tips op supra gebied

Subframe demonteren / refurben

Berichtdoor m1k3yzz » do dec 22, 2016 10:59 pm

Ik ga hier een klein lijstje proberen te maken (foto's volgen als iets onduidelijk is ) hoe je je achterste subframe loshaalt!
Benodigdheden:

- krik
- 2 assteunen, of brug/smeerput
- dopsleutel 10, 12, 14, 17, 19
- wringijzer met buis om alles los te krijgen
- kruipolie/wd40
- hamer

1. Maak eerst je wielmoeren een beetje los, zodat ze er straks makkelijker af gaan.

2. Daarna je achterkant op krikken onder diff met een plankje ertussen zodat je het gewicht verdeelt.
Zorg hierbij dat je in de lengte van de auto meekrikt! Zo schuift je auto niet weg van je assteunen.

3. Zet de assteunen onder de dorpels tussen de 2 kleine groeven.

4. Laat de krik zakken, en draai je wielmoeren los. Nu kunnen de velgen eraf.

5 probeer als eerste om de remklauwen los te maken. Deze zitten vast met 2 bouten (dop 17) aan de achterkant.
Lukt dit niet? Haal dan de banjobout van de remslang los (deze zit aan je remklauw, dopje 14 dacht ik)

6 ga daarna onder je auto om de cardanas los te halen. (Dopje 17 of 19..?)Dit is de as tussen je versnellingsbak en je differentieel.
Haal de 6 bouten los, maar zorg dat je ze eerst los maakt voor je ze eraf haalt. Je hebt namelijk een andere bout nodig om de as tegen te houden. Markeer hoe de as in de diff zit.

7 haal de uitlaat eraf tot de 2e flens. (Dop 17 dacht ik) haal de uitlaat van de rubbers.

8 dan het schild tussen uitlaat en de as. Dit zijn 4 moeren,(dop 12 dacht ik) als ze draaien maar niet loslen, trek het schold naar beneden terwijl je draait.

9 je ziet in het midden het lunt waar de cardanas op z'n plek wordt gehouden. 2bouten(dop 17-19) en ze gaan los.

10 wrik de cardanas van de diff as en trek hem uit de versnellingsbak. Dit gaat best soepel. de bak kan gaan lekken. Bind iets van een tas om de bak jeen, zodat deze stofvrij blijft.

11 daarna moet je je handremkabels loshalen. Als ze te strak zitten kan je het beste naar het interieur gaan,
Het shifter paneel loshalen, en daarna met 2 schroefjes het handremrubber loshalen. Dan zie je 2 moertjes zitten op ke handremkabel, een zwarte en gouden. Ze houden elkaar vast, maak ze een flink eind los, maar haal ze er miet af.

12 ga terug onder de auto, je ziet boven je as een punt waar de handrem verdeelt wordt. Net als bij een fietsrem / gaskabel moet je de kabel in de lengte draaien zodat je het einde eruit kunt halen. Het spreekt voor zich.

13 haal daarna de schokdempers los. Doe de kofferklep open, mat opzij, dan zie je een paneel. Met 3 schroeven is deze los, pas op met de grote schroef dat je het clipje niet breekt.
Als deze eraf is kan je de 3 moeren(dop 14?) losmaken en het schild eraf halen. Wederom 3x dop 14? En ze zijn los. Draai de middelste moer los, maar niet eraf(zover ik begreep.).

14. Das dat aan beide kanten is gebeurd, moet je de schokbreker van je draagarm halen. Dit is een dopje 19, en kost aardig veel kracht. Veel wd40 en veel staalborstelen doet het werk! Let op dat je geen rubber staalborstelt!

15. als je de moer eraf hebt kanje met een hamer de bout eruit slaan. Vaak als de bout er bijna uit is klemt deze tussen de schokdemper en je draagarm. Zet de krik lichtjes onder de schokdemper en probeer het goeie pubt te vinden waarmee je de bout eruit kan slaan.

16. als de schokbrekers los/eruit zijn moet je de krik weer onder het diff zetten. Hij moet grip hebben op de diff, maar zorgt ervoor dat de auto op de assteunen rust!

17. Haal de 2 bouten aan de voorkant van et subframe (dop 19) los. De rubbers zijn waarschijnlijk gaar, deze moet ke vervangen.

18. Aan de achterkant zitten 8 bouten (dop 12). Ze zitten rond de stabilisatorstang, per 2 aan elke kant.
Haal deze los en je kan langzaam het volledige subframe laten zakken. Dit weegt een hoop dus houd het goed in balans!

Installeren is precies andersom. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben!
m1k3yzz

Re: Subframe demonteren / refurben

Berichtdoor Liquid » vr dec 23, 2016 5:56 pm

HELLO I NOT UNDERSTEND CAN U PLZ DO ENGLIS
Liquid

Keer terug naar How-to's en sub-projecten